Recensie: Het jaar van de kreeft van Toneelgroep Amsterdam / Luk Perceval

●●●●○

HET JAAR VAN DE KREEFT

TONEELGROEP AMSTERDAM / LUK PERCEVAL

Door RiRo, gezien 26 maart 2016

In Het jaar van de kreeft van Luk Perceval zijn lichaamstaal, beweging en live uitgevoerde muziek minstens zo belangrijk als woorden. Perceval snoeide stevig in de tekst van de roman van Hugo Claus uit 1972, en bracht die terug tot de dialogen tussen de twee hoofdpersonages. Met alleen als het voor het begrijpen van het verhaal strikt noodzakelijk is een monologue intérieur van de 'hij'.

Dat blijkt een gouden greep. Want alle focus gaat daardoor naar de kern, naar de door seksuele verlangens gedomineerde relatie van de twee geliefden. Gijs Scholten van Aschat als de 'hij' is ingetogen in zijn bewegingen, want ingehouden en gecontroleerd in het uiten van zijn gevoelens. Maria Kraakman beweegt expressiever, maar wel heel esthetisch, want als 'zij' is ze grilliger en onvoorspelbaarder.

Zowel Scholten van Aschat als Kraakman blinken uit in die gestileerde en gechoreografeerde vorm waarmee Perceval wil laten zien dat de twee gevangen zitten in de onmogelijkheid van hun liefde. Met prachtige, dan weer aan martial arts, dan weer aan tantra refererende bewegingen wordt benadrukt dat de twee niet zonder elkaar kunnen, maar toch onafwendbaar op weg zijn naar een fatale afloop.

De scenografie van Katrin Brack, met de opblaaspoppen met de fallussen, en vooral de live uitgevoerde repetitieve muziek van en door Jeroen van Veen beklemtonen de spanning en de dwangmatigheid van dit onorthodoxe liefdesverhaal van Hugo Claus. Met als resultaat dat Het jaar van de kreeft een voorstelling is van grote schoonheid.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelgroep Amsterdam