Recensie: Hamlet vs Hamlet van Toneelhuis / Toneelgroep Amsterdam

●●●●●

HAMLET VS HAMLET

TONEELHUIS / TONEELGROEP AMSTERAM

Door RiRo, gezien 17 april 2014

'Wie bent u?' vraagt Hamlet. Dat vraagt hij vooral aan zichzelf. Want we kijken niet naar de Hamlet van Shakespeare maar naar Hamlet vs Hamlet van Tom Lanoye. Naar Hamlet geconfronteerd met zichzelf. Met een jongensachtige actrice (Abke Haring) in de rol van Hamlet. De keuze voor die actrice past heel goed bij de ambiguïteit van het personage. De koningszoon die nog een jongen is, nog geen man. Terwijl de situatie daar wel om vraagt. Een intelligente adolescent die deels in zijn verbeelding leeft. Die zowel melancholisch is als cynisch.

In de versie van Tom Lanoye, en in de regie van Guy Cassiers, speelt Abke Haring een zichtbaar getormenteerde, maar ondertussen venijnig welbespraakte jongeman op weg naar zijn volwassenheid. Ze doet dat overtuigend. En met een perfecte tekstbehandeling. Wat tekstbehandeling betreft valt er sowieso weinig te klagen. Johan Van Assche als Claudius is een geweldige woordkunstenaar met een prachtige dictie. De anderen, met uitzondering van Gaite Jansen als Ophelia (maar die is nog erg jong), doen daar nauwelijks voor onder.

Guy Cassiers is deze keer uiterst spaarzaam met live video. De focus ligt daardoor (anders dan bij zijn regies van de laatste jaren) meer op de acteurs en op het acteren. Daardoor is Hamlet vs Hamlet veel minder afstandelijk. Daarbij komt dat de scenografie van Ief Spincemaille heel open is. Het rottingsproces zichtbaar onder glas. De andere materialen in het decor ook transparant. Ook dat draagt ertoe bij dat deze Hamlet vs Hamlet toegankelijker is dan Cassiers' recente andere werk.

Maar het is wel heel talig. Het vereist dus de nodige concentratie van de toeschouwer. Voor de komische noot, voor de af en toe noodzakelijke ontspanning, zorgen de toneelspelers en de grafdelvers. In beide gevallen vertolkt door Marc Van Eeghem en Kevin Janssens. Fraai gedaan. Mooi klein gespeeld. En heel grappig. Ik heb er enorm om moeten lachen.

Tegen het einde zit ik op het puntje van mijn stoel. Want Tom Lanoye heeft niet alleen Shakespeare's Hamlet meesterlijk, maar ook vrijmoedig, herschreven. In schitterend hedendaags Nederlands. Op rijm. Hij heeft niet alleen veel personages geschrapt (en er een aan toegevoegd, de geest van Yorick). En niet alleen het generatieconflict geaccentueerd, de jongeren tegenover de ouderen, Hamlet en Laërtes tegenover Claudius (met zijn hedendaagse politiek-economische redeneringen) en Polonius.

Tom Lanoye heeft ook nog eens het slot volledig veranderd. Dat laatste levert een verrassende en aangrijpende finale op, waarin uiteindelijk de twee jongeren zelf tegenover elkaar komen te staan. Met een heel goede Eelco Smits als Laërtes, die gedesillusioneerd en verbeten van het front terugkeert, tegenover Abke Haring als de inmiddels volledig vereenzaamde Hamlet.

Ga voor de speellijst en voor meer informatie naar: Toneelhuis of Toneelgroep Amsterdam